24/6/10

EL GRUP DEL TE


Avui, diada de Sant Joan, i miraculosament festiva a Catalunya -encara que endolada per la tragèdia ferroviària d'ahir a Castelldefels-, presentem la trobada anual de Sant Jordi del Grup del Te, mena de delegació o secció o facció del nostre Col·lectiu que cada any perpetra una trobada artística amb el pretext de la diada del llibre i de la rosa.

Una mica tard? Bé, el Grup no es caracteritza precisament per l'amor a la productivitat, això que empresaris i polítics espanyols tan reclament que es conreï i incrementi. Disculpeu, doncs, polítics i empresaris...


Enguany, el lema per a les contribucions era Déu, el gran creador, aprofitant que el nom d'ELL rima amb l'any que encara -encara- transcorre.

Us passem una selecció dels treballs presentats.


YOLANDA (TREBALL GUANYADOR)


DIOS (Existe o no)

DIOOOOOOSSSSS eso fue lo primero que dije cuando vi la convocatoria de este año. Que difícil!!, que Dios me ayude pensé porque como lo tenga que hacer yo....
Bueno si Dios quiere, algo presentaré aunque sea una chorrada. Lo importante es participar.
Cuando recibí el segundo correo de Eduard pensé la cosa pinta mejor, Dios aprieta pero no ahoga.
Como a quien madruga Dios le ayuda, dicho y hecho me levantaré tempranito y me pondré manos a la obra.
Pero que me está pasando? estoy imbuida de Dios? O estoy utilizando su nombre en vano? . Que lio!!
Por si acaso como el hombre propone y Dios dispone voy a empezar. Otra vez me está pasando!! Será inspiración divina?
A Dios pongo por testigo que no lo estoy haciendo a propósito.
Calma, de ésta me saque Dios, que en otra me meteré yo. Otra vez!! Si no fuera porque no creo en ellos diría que es un milagro. Podré utilizarlo como un argumento ?
Como más vale un "por si acaso", que un ¡valgame Dios!, voy a aprovechar la situación y voy a buscar más argumentos.
Ya que estoy hecha un lio buscaré argumentos a favor y en contra y después compararé los resultados para llegar a una conclusión definitiva.


A FAVOR : Si alguien cree en Dios, existe
EN CONTRA : Si alguien no cree en Dios, no existe
A FAVOR : Nadie ha demostrado que no exista
EN CONTRA : Nadie ha demostrado que exista
A FAVOR : No ha ganado el NO en ninguna consulta popular
EN CONTRA : No ha ganado el SI en ninguna consulta popular
A FAVOR : George Clooney existe
EN CONTRA : Belén Esteban existe

Creo que no estoy llegando a ninguna conclusión definitiva. Voy a buscar los 2 argumentos últimos e irrefutables.

Argumento definitivo a favor:
Si no existiera Dios, no existirían los santos, si no existieran los santos tampoco existiría St Jordi, si no existiera St Jordi no existiría la convocatoria del Te, y eso es completamente imposible porque : Dios los cría y ellos se juntan!!
Esto me parece un argumento irrefutable pero veamos el argumento en contra.
Argumento definitivo en contra:
Los creyentes dicen que Dios está en todas partes y que Dios es el único que puede hacerlo, pero esto no es cierto: Internet también está en todas partes.

DIOOOOOOSSSSS Que dilema!!!

Ante esto solo puedo decir :
que Dios reparta suerte o la suerte está echada?

Que cada uno escoja lo que quiera.


EUGENI

I EL DESENCADENANTE (EL FALSO INFELIZ)

Hoy he ido al terapeuta, como todos los miércoles y jueves de mi vida, durante los últimos diez años . Una vez acomodado en el diván es cuando he percibido algo extraño. Ha sido una percepción puramente intuitiva, ya que desde donde estoy echado no puedo verle la cara ; pero ha sido una sensación muy intensa de que algo no funcionaba bien. De pronto el silencio se ha roto y fuera de toda norma y saltándose todos los protocolos de la terapia, el Dr X se ha dirigido a mi en un tono más personal que profesional.

Mira, me ha dicho, llevas diez años atormentándome con tu palabrería, llevo diez años aguantándote a ti y al resto de asfixiados que vienen a mi consulta y, sencillamente, no puedo continuar haciendo este papel de personaje neutral, amoral y asexual, de oráculo benevolente y comprensivo. Estoy harto de morderme la lengua escuchando barbaridades, estúpidas frivolidades que aburrirían a una oveja y que me presentáis como problemas trascendentales. Pero hoy no te vas a ir sin escuchar la verdad,y te lo voy a decir clarito en dos párrafos, allá va:

Hay dos teorías acerca del famoso sentido de la vida. Sí, el sentido de la vida: eso que vienes a buscar aquí como si yo lo guardara en una caja y lo fuera repartiendo como pan caliente.

La primera teoría mantiene que la vida tiene sentido por sí misma, por el simple hecho de transcurrir en el espacio/tiempo; sólo que , en ocasiones (dicen los clarividentes), el sentido se oculta tras los hechos cotidianos, los acontecimientos, los afectos y los apetitos de los pobres mortales que habitamos la existencia. A ese sentido oculto, algunos le llaman dios (así, en minúscula)..
Esta teoría es claramente falsa. Lo es porque , si no lo fuera, sería un chollo y los chollos no existen.

La segunda teoría defiende que la vida (la existencia) no tiene sentido alguno, que es un maravilloso y redondo sinsentido. El sentido lo pone el usuario, tiene que construirlo cada cual con sus propios recursos y alimentarlo con su propia ilusión (que, por cierto, tampoco existe en la naturaleza y también hay que fabricar).

En definitiva: Enteraros ya de una vez que vivir no guarda ningún paralelismo con protagonizar una serie televisiva. Vivir es mucho más elemental e infinitamente más jodido. No esperéis felicidad en la vida, no esperéis satisfacciones plenas. Por lo tanto no busquéis la felicidad y no culpabilicéis a vuestro entorno de esos dos productos artesanales que destiláis tan magníficamente : La insatisfacción y el tedio.
Tened, eso sí, una certeza absoluta: vuestro final es la muerte y para eso vivís.
Son cien euros.


II EL PROBLEMA

Me he quedado cojo, como huérfano. Han sido muchos años viviendo en la ilusión de la felicidad como objetivo posible. Han sido muchos años viviendo en la ilusión de que podía neutralizar la perspectiva de la muerte en el horizonte.
También han sido muchos años creyendo que era una buena persona, que los demás me importaban, que seguía el famoso precepto del ama al prójimo como a ti mismo; con la esperanza de que, tarde o temprano, iba a ser capaz de amar algo o a alguien.
¿Quién formuló tales imposibles, quién se atrevió a expresar tamañas contradicciones?. La realidad es que el ser humano si ama a alguien es a sí mismo y cualquier actitud aparentemente altruista, esconde en realidad intereses ocultos, oscuros e inconfesables goces (que no placeres).



Nietzsche dijo: “El que se desprecia a sí mismo, ya se aprecia como despreciador”. Así hay que hacer con la realidad: darle la vuelta como un guante y ver sus oscuras interioridades. Y entonces ¿cuál es el sentimiento que predomina?, Va a sensibilidades: El desdén, la indiferencia o el asco.

III LA SOLUCIÓN CIENTÍFICA

Un hombre estaba casado con una mujer estúpida. Como apenas le daba conversación, ocupaba las horas investigando. Era un hombre de gran talento. Investigó e investigó y, finalmente ideó un método científico para ganar infaliblemente a la ruleta.

Esa misma noche se fue al casino con su mujer que no entendía nada ni quería entender. Hizo diez jugadas siguiendo escrupulosamente su método científico: Perdió todo su dinero.
Su mujer en una mesa contigua jugó también, una sola vez, con el más absoluto desdén hacia el juego y ganó una importante suma de dinero.
El marido dijo que su mujer había tenido suerte.

IV EL AUTOR DE LIBROS DE AUTOAYUDA

Bucai afirmaba el otro día por televisión la siguiente contradicción: “Yo no digo que no debas disfrutar de las cosas materiales; solamente digo que no debes depender de ellas.”
Bucai seguramente no sabe que solamente se puede depender de aquello que te hace disfrutar , que te produce un placer. Y lo que produce placer engancha.Y mucho.

Reflexión: Yo desconfiaría de los autores de libros de autoayuda que tienen un aspecto bondadoso y destilan rioja y caviar a través de sus poros.
La basura es basura. En eso estamos de acuerdo.


V ¿Y DIOS?

Hay quien cree en el Dios/idea. Pero, ese Dios tampoco es una gran idea porque no nos salva ni nos preserva de todo este caos de sinsentido y de muerte, de confusiones continuas entre realidad y pensamiento, de sufrimiento y desamor; de todo aquello que queda englobado en lo que denominamos vida.

El auténtico Dios está fuera de los límites del lenguaje, es irracionalizable, inexplicable e inefable. Se encuentra en el territorio silencioso de las cosas no dichas. Nosotros, en cambio, nos arrastramos por los polvorientos desiertos del lenguaje. Encerrados como la famosa mosca de Wittgenstein dentro del frasco, incapaces de salir de los indestructible límites del cristal. Dándonos de cabezazos como pobres diablos.

Pero Dios tampoco es una aspirina.

VI DESCONFÍA


Desconfía de los que hablan continuamente de sí mismos.
Desconfía de los que hablan continuamente.
Desconfia de los que callan.
Desconfía de ti mismo.
Desconfía siempre.
Confía en la vida.


VII LA AMBICIÖN Y EL PODER

No hay ninguna ambición que merezca ser perseguida. Distorsionará nuestro auténtico camino. No seas ambicioso y no serás un imbécil.

El poder es siempre negativo porque genera un desequilibrio que tenderá a equilibrarse de nuevo utilizando cualquier medio.

¿Porqué, tradicionalmente, se ha vinculado siempre la divinidad y el poder?. No creo que exista una contradicción mayor


VIII LA DESPEDIDA

Qué dificil es hablar de dios y del sentido de la vida y mantener un tono irónico.

IX ¿Y SIN DIOS?

Imposible. Siempre hay uno u otro Dios.


X CONSEJO

No utilices a tu Dios como arma arrojadiza.




Adiós



ALFONS

EL QUI ÉS




ANA



EDUARD


EL DIA QUE VAIG TROBAR DÉU

Quan finalment vaig trobar Déu, va resultar que era un home baixet, amb mal de peus i cara trista. Però jo duia molt de temps cercant-lo, des de molt jovenet. De fet, em puc veure a mi mateix, a l'edat tendra de tot just començar a caminar, mirant a dalt del cel, amb la boca badada, tractant de veure'l allà, entre els núvols, on algú m'havia dit -de bona fe, suposo- que el trobaria.
Després he provat de moltes maneres de trobar-lo: en els llibres, en la pràctica de les mil vies d'il·luminació que han descrit els savis místics de tots els temps, en la pura contemplació passiva... Vaig assajar, durants llargs mesos, la dura tècnica de buidar la ment. Ho vaig assolir notablement. Tant, que em va quedar totalment en blanc, i vaig haver de passar-me una bona temporada a un hospital perquè la tornessin a posar a punt. Però ni així apareixia el consagrat Déu.
No havia desesperat, per això, però sí me n'havia despreocupat. Potser aquesta va ser la clau de tot. Qui sap, la qüestió és que un dia, creuant el carrer just davant de casa de la meva tia, a la qual anava a visitar després que hagués sortit -ella, aquest cop- d'una estada a l'hospital, me'l vaig ensopegar. Estava plantat vora el portal. Un home baixet, com ja he dit, amb cara trista, com també he dit. Rodanxonet, amb una prominent panxeta i una llustrosa calba emmarcada per uns desordenats cabells blancs que li penjaven per sobre les orelles.
-Hola, fill meu, tinc entès que m'estàs buscant -em va dir.
El vaig mirar desconfiat, sense caure que podria ser Déu.
-Qui és vostè? -vaig fer.
-Sóc Déu, el que busques.
-Redéu, amb perdó! -vaig exclamar-. Però fa molts anys que et busco.
-Molts anys? -va sospirar-. No tens idea del que és l'eternitat, oi, xaval? Bé, disculpa, és que últimament se m'ha girat feina i no he pogut arribar abans. I fes via, que no tinc gaire temps, tinc una altra cita i un mal de peus horrible...
-Mal de peus? I no et pots curar tu, si ets omnipotent?
-Aquesta és una pregunta que sempre em faig. No tens sort, no tinc resposta. Una altra pregunta...
-No ets omnipotent? I no ets immortal, doncs?
-Això sí. O, almenys, no m'he mort encara. Per molt que aquell divertit Nieztsche vostre va dient que sí, que he mort. Ah, em penso que ell sí que l'ha dinyat, oi? Un dia em vaig presentar a ell amb forma de cavall i es va abraçar a mi, plorant, pobre noi... Li faltava un bull, aleshores. O sigui, que et preguntes si sóc omnímode, suposo que sí, però normalment vaig amb aquesta fatxa de iaio que us fa patxoca.
-Però tu ets el creador de totes les coses -vaig observar, bastant trasbalsat.
-Bé, almenys fins on m'arriba la memòria, sí. Hi ha uns saberuts de l'Índia que opinen que tot va començar jugant, i així pot ben ser. Vaig començar a anar fent i ja no he pogut parar.
-I què hi havia abans, doncs?
-Ho sento, fillet, però no me'n recordo. El cap ja no em va com abans, de cop te n'adones que ha passat un milió d'eons i... em sap greu. De vegades em fa por que si se'm va del tot el cap, tot això desapareixerà.
-Tot? -vaig replicar esverat-. Vols dir tots nosaltres?
-Només són conjectures -va posar-me una mà grassoneta a l'espatlla, mirant de tranquil·litzar-me-. Potser només sóc el creador d'un univers on tu creus estar parlant amb mi, però fora de mi hi ha un altre univers on jo sóc algú somiat per algun altre déu, i alhora tu ets el déu d'un altre univers que hi ha dins teu. No sé si m'explico.
El cap em va començar a rodar, em va assaltar una mena de vertigen, i el vaig veure escapolir-se mentre el sentia excusar-se i al·legar que se li feia tard per a la següent cita. Sense forces, mig estabornit, vaig esquitllar-me fins a casa de la meva tia. La bona dona, en veure'm, em va preguntar si em trobava bé. Vaig dir-li que tenia alguna cosa a la panxa i tot seguit em va oferir una camamilla tèbia. Vaig acceptar de bon grat. Aquella cacamilla em va caure com la glòria divina.
Una mica més assentat, em vaig sentir envaït per una onada abassegadora de felicitat: ja mai més em caldria continuar buscant a Déu. Sobtadament, la meva vida era mancada de sentit i d'objectiu. I aquell alliberament em feia sentir lleuger com una ploma, amb la joia que devia sentir d'infant, abans de sentir a parlar d'aquell Déu.



En fi, molt diversos, des de la fe sense fissures de l'Alfons a la ironia escèptica de l'Eugeni o de l'Eduard, amb els tons més neutrals i humorístics de la Yolanda o l'Ana, plantegen, tanmateix, un curiós aspecte comú: l'especulació lògica sobre el propi nom de Déu i la seva possibilitat.

I un altre acord final: amb la panxa plena s'especula millor, lógicament o no.

2 comentaris:

  1. M'han agradat tots els contes i poesies sobre déu, en realitat la història de la filosofia és un acceptar o no déu, la psicoanàlisis el pren com el Gran Altre, l'Altre en majúscules, és i no és que existisca com a una persona, és un podríem dir "tope" en relació a la nostra imaginació, vida, pensaments, patiments, en fi a la nostra història personal, aquell que té forcluït el seu nom resta orfe de la seguretat de eixir-se'n d'un entrebanc. Et posaré un exemple, un noi que té vertigen i ha de creuar un pont, a última hora passa el pont sense problemes, té l'Altre que li ha fet de "tope". Una persona que l'ha forcluït, que ha arribat paranoicament a la concepció delirant de Déu o l'Altre no arribarà a aturar la seua por, no creuarà el pont, per això un substitut de déu segons Lacan no és la xocolata que, ha, ha, ha... podria ben bé ésser, sinó fer un nus amb els símptomes d'allò real o màgic, la por inefable al buit del noi, allò simbòlic, la seua visió del pont, i allò imaginari el pont com a tal. Aquest nus que substitueix Déu, que en un psicòtic està forcluït i s'allotja en allò real en comptes d'en allò simbòlic que tenen tots els neuròtics, amos del món, i la major part de la població, els sans, aquest nus s'anomena nus borromeu.
    Bé ja us he donat el rotllo però m'ho he passat d'allò més bé llegint-vos, sempre és bonic de llegir quelcom d'allò misteriós, i les maneres de pair-lo. Una forta abraçada de Vicent.

    ResponElimina
  2. uy! por Dios no me viene nada oiga!, en tot cas m'he divertit força, gràcies a Déu! perquè Déu n'hi doret de la llargària de l'apunt ^^ I amb la panxa plena no sé si s'especula millor, si més no es discuteix menys agrament :) no oblideu el gin-tònic per prescripció facultativa, peça essencial de tota discussió escatològica :) Amb Déu siau! :)

    ResponElimina