La tercera representació del cicle de clàssics Grans mestres a escena que dirigeix Francesc Cerro al Teatre Fortuny feia un salt aquest dimarts dels clàssics grecs a un poeta contemporani, Federico García Lorca.
Potser, entre els poetes moderns, sigui el que més justament pot enllaçar amb l'esperit de la tragèdia grega que analitzàvem a propòsit de la lectura de l'Antígona de Sòfocles, i d'aquí que puguem parlar de l'elecció de Francesc Cerro del gran poeta granadí com un gran encert. Lorca va ser una personalitat artística polifacètica, exuberant, una figura gairebé renaixentista que va abraçar arts diverses (música, teatre, poesia, prosa, pintura) . A més, tenia una elusiva i canviant personalitat, en paraules de María Delgado, comentant els muntatges d'un altre director reusenc bon coneixedor de Lorca, Lluís Pasqual, sobre dues de les obres de teatre més allunyades de l'andalusisme per què sol ser més conegut, "El público" i "Comedia sin título". I va ser una figura també prematurament truncada per la seva fi tràgica, que si bé per un costat l'ha propulsat a la categoria de mite universal, per un altre potser ha emmascarat la seva versatilitat artística, que ha quedat en bona part reduïda al clixé folklorista del món gitano i de l'andalusisme tòpic.
El muntatge, basat en el recitat dels seus poemes, va traçar un ampli recorregut sobre la seva obra poètica, especialment la que va del "Romancero Gitano" (1928), al "Diván del Tamarit" (1936). Entre un i altre recull, Lorca havia escrit les al·ludides obres de teatre plenament experimentals i "Poeta en Nueva York", però és problemàtic atribuir una cronologia exacta als escrits de Lorca més enllà de la de la publicació, ja que treballava incansablement en diversos projectes simultanis. En tot cas, em sembla evident que la seva poesia evoluciona a l'esmentada "Diván del Tamarit", o en el seu últim poemari, "Sonetos del amor oscuro", en el sentit de reinterpretar fonts tradicionals i avançar d'aquesta manera cap a nous camps d'expressió. Els poemes de "Diván...", a partir d'una lectura de la tradició de la poesia arabigoandalusa, que reformula les formes de les casides i les gaceles, i els "Sonetos...", a partir de la tradició de la literatura castellana del Segle d'Or, especialment de l'arsenal metafòric de Góngora i de la poesia mística.
En aquest marc, el muntatge "Love Lorca" recorre les grans línies temàtiques centrals tant al "Romancero" com al "Diván", la tensió entre l'impuls eròtic, l'amor, i l'omnipresència de la mort. Lorca és, en essència, un indagador de la bipolaritat Eros/Tànatos que va ser objecte del muntatge del Mussart de l'estiu passat, i per tant no és estrany que Cerro s'hi hagi volgut ara capbussar intensament.
Ja en aquella ocasió, Enric Majó va demostrar l'adequació del seu talent dramàtic per llegir Lorca, la força del seu domini del to patètic per subratllar la tensió profunda d'aquesta poesia, que desplega ara a fons en aquesta exploració quasi desenfrenada del món lorquià. Quasi. El domini del ritme escènic que ja ens ha exhibit Cerro en els anteriors muntatges, emmarca aquí la lectura amb el contrapunt de la presència de la veu i la figura femenina, una Laura Guiteras immensa que dóna rèpliques, imposa silencis, interpreta les cançons populars que Lorca va harmonitzar amb el sol recurs de la seva veu màgica i -com a molt- l'autoacompanyament de la percussió, i fins i tot s'atreveix a esbossar la dansa flamenca.
L'espectacle també es pauta amb tres breus interludis d'imatges projectades, amb un fons musical que ajuda a fer respirar i assentar-se el recitat de la paraula. Aquestes projeccions divideixen en tres blocs l'espectacle. Segons el mateix director m'ha aclarit, es tracta de blocs temàtics més que no cronològics o estilístics, i dibuixen la tensió entre aquesta polaritat tensa de la poesia lorquiana. Un primer bloc se centra així en l'amor, des de l'aproximació a l'erotisme primari que respira tot el "Romancero Gitano" fins al descobriment de l'homosexualitat, velat per l'ús de la metàfora, però dolorosament emergent en els poemes que Cerro tria per tancar aquesta primera part: "La casida de las palomas oscuras", "Gacela de la raíz amarga" i "Si mis manos pudieran deshojar".
Hay una raíz amarga
y un mundo de mil terrazas.
Ni la mano más pequeña
quiebra la puerta de agua.
¿Dónde vas? ¿adónde? ¿dónde?
Hay un cielo de mil ventanas
¿batalla de abejas lívidas?
y hay una raíz amarga.
Amarga.
Duele en la planta del pie,
el interior de la cara
y duele en el tronco fresco
de noche recién cortada.
¡Amor! Enemigo mío
¡muerde tu raíz amarga!
("Gacela de la raíz amarga", de "Diván del Tamarit").
La paraula lorquiana, tan característica. Una paraula que es desplega amb un ritme implacable, assentat en la solidesa d'una mètrica sense fissures i en les reiteracions d'alguns dels mots claus que basteixen el conegut i potentíssim, més intens que no pas extens, cabal de les imatges de Lorca: l'aigua, la lluna i la nit, els cavalls i la figura composta de genet i la seva muntura (o els esperons com a metonímia), i els colors que desborden la seva assignació habitual per esdevenir també complexes metàfores (el verd, el negre, el plata). Totes les imatges lorquianes poden significar la pulsió eròtica o la de la mort, en funció de la seva posició en el vers. Si en els poemes del "Diván", es pot argumentar que les gaceles es destinen bàsicament al tema amorós i les casides al de la mort, també és cert que el tema contrari es pot trobar almenys insinuat en cada un d'ells.
No és eròtica l'aproximació a l'objecte central en la "Casida de la mujer tendida"?
Verte desnuda es comprender el ansia
de la lluvia que busca débil talle
o la fiebre del mar de inmenso rostro
sin encontrar la luz de su mejilla.
Justament he vist que el Cercle de Lectors oferta l'obra poètica completa de Lorca que, per cert, me l'he demanada.
ResponEliminaUna compra intel·ligent.
EliminaQue la gaudeixis!
Una meravella la poesia lorquiana i també el teu article, ple de sensibilitat i maduresa, com dient-nos que no està en la immensitat de la universalitat el tot sinó que el tot no només és immensitat sinó que ho és també de petitesa, com ens canta Lorca amb el seu "Romancero gitano" on la cultura, ll'ésser del gitano ha de lluitar contra tots els elements, fins i tot els déus, representats en la Guàrdia civil per a poder seguir viu. Per a poder alenar una altra vegada, posant i passant per damunt d'espases i de navalles.
ResponEliminaLorca a més a més va ser junt a un altre, molt denostat, tot i que la seua voluntat no era la d'un feixista a l'ús, va ser junt a Primo de Rivera els dos bocs expiatoris amb els qui l'Espanya d'aquella època va recolzar-se brutalment, obviant, obviament raons i lògiques, per a identificar-se contra el seu altre, en direccions oposades, Lorca va ser el primer en caure del bàndol de la llibertat, però siguem optimistes, la seua mort no va ser de bades, Dalí el va immortalitzar deixant-li un raconet de la seua vida i per això i per la seua obra Lorca viu, com viu la seua obra, que tot i ser curta va ser d'una profunditat connotativa i denotativa gran.
Bona tria la de Lorca allà a Reus, si jo poguera fruir ací a València d'aquests clàssics em donaria per pagat, una joia la de la programació que teniu a la vostra ciutat.
Una abraçada i fins demà Eduard
Vicent
He llegit que Lorca i José Antonio Primo de Rivera eren bons amics. He llegit paraules molt laudatòries del primer cap al segons.
ResponEliminaTemps terribles aquells en què la violència resol el debat ideològic. Lorca és un gran artista retratant la violència. perquè arriba com pocs a l'anima de la mort. I de l'amor. Sabem que la mort és el gran mar on els petits rius tempestuosos de l'amor ens aboquen, però tant de bo la riuada d'una mala època no s'hagués endut per davant tan aviat al poeta. Ni al líder falangista.
Lorca era un poeta més aviat mediocre. I suposo que la darrera frase és una ironia.
ResponEliminaNo he intentat fer cap ironia. No sé a quina frase concreta es refereix el comentari,ho sento.
EliminaCaram, quin post més apassionat ofereixes a Lorca... Aquí a Tarragona tenim un pintor, Rosselló, que ha dedicat moltes obres al poeta, i també alguna 'performance'. Per altra banda, penso que "Poeta en Nueva York" és una de les millors obres de Lorca, d'una actualitat sorprenent.
ResponEliminaNo conec aquest pintor, Olga. Gràcies per la referència.
ResponEliminaCrec que Lorca ha estat una mica descuidat per una fama que el relega al clixé flamenc del qual ja parlo a l'article. "Poeta en Nueva York" és sens dubte un gran llibre, però crec que també ho són els seus altres poemaris.