|
Jassans modelant el seu Sant Jordi |
Fa poc em referia
en aquest bloc a les escultures figuratives que guarneixen els carrers de Reus, entre les quals brillen poderosament les de l'escultor alforgenc
Josep Salvadó Jassans, conegut artísticament simplement pel seu segon cognom. Aquests dies, el Centre de Lectura culmina una triple exposició anomenada
Confluències, on part de la seva obra s'exposa en paral·lel a la de dos altres artistes,
Mariano Andrés Vilella, i
Valeri Salvadó. Si el vincle que el lliga amb aquest és evident (és el seu fill), el que el fa confluir amb l'escultor nascut a Saragossa i actualment resident a Barcelona, resulta més difícil de precisar, a part del purament generacional.
Jassans ha excel·lit en la representació del cos humà, especialment femení. Andrés cerca l'abstracció formal a partir del bloc de la pedra -el marbre- extret de la terra. En les seves pròpies
paraules,
la mesura del bloc de marbre et dóna la idea, quan el tens davant, no la porto definida d’abans.
|
Mariano Andrés: Marbre blanc iugoslau |
|
Jassans: La muntanya |
Jassans fa un repàs en aquest antològica exposició a algunes de les seves poderoses escultures en bonze que ens remeten a l'esplendor clàssic, o que potser millor dit remeten el classicisme a la modernitat dels cossos actuals de les dones i homes que es mouen en els nostres temps, tan efímers i volàtils. D'aquesta manera, restitueix el cos a la dignitat de l'absolut, la idea sens dubte utòpica de perpetuar la bellesa i la plenitud del nostre impacte físic en el medi. Si Andrés ens enfronta directament a l'impacte de la natura més sòlida sobre nosaltres, Jassans sembla oposar-li la solidesa i rotunditat de la bellesa humana a partir de la meticulosa reproducció del que tenim de més fugaç: la voluptat del cos juvenil. Una bellesa harmònica que, congelada en la duresa del metall sembla pretendre emular l'eternitat -relativa- del marbre i que impregna el hieratisme de les mirades i els rostres. Un recorregut pels noms d'algunes figures, amb noms propis que semblen evocar directament els models reals en alguns casos (Laia, Nerea, Mireia, Erika, Saixa, etc) i amb clares referències clàssiques altres (Hèlia, Astígia, Medusa, etc), ens fan evident aquesta confrontació.
|
Jassans: Saixa |
|
Jassans: Astígia |
|
Jassans: Mil·lènnia |
|
Complementen les escultures dibuixos i esbossos, on destaquen apunts de caire familiar, entre d'altres retrats dels seus fill, com el Valeri. Valeri Salvadó ja va passar per la Sala Fortuny del Centre de Lectura, exhibint olis i grafits, on combina el retrat i el paisatge , aquest de to menys naturalista que els retrats, on abunda el nu femení -confluint amb son pare- i on destacaven molts autoretrats.
|
Valeri Salavadó: El repòs |
Figura a l'exposició un llistat de les obres de Jassans que es poden veure als carrers de Reus, gràcies al qual puc situar també una obra que en el l'apunt abans esmentat no vaig saber atribuir-li, el de l'escultura que presideix l'entrada de l'Institut Pere Mata, i que cal de tota manera comprovar que sembla apartar-se del corrent general del seu estil, aquest estil que fa capturar la fugacitat del temps i, en ple exterior urbà, contrasta amb la voracitat de l'urbanisme modern.
|
Jassans: Dulaina |
Fotografies extretes del catàleg de l'exposició Confluències 2013, Centre de Lectura de Reus
Fa falta una eclosió de naturalisme, jo vaig tenir l'oportunitat de veure en Internet l'obra d'un escultor hiper-realista, del que crec que ja vam parlar tu i jo, que feia les seues obres fins i tot amb pel humà o de plàstic i els cossos eren fets de materials plàstics fins fer una reproducció gairebé real del cos humà, però el que més m'agrada és l'obra en marbre o en bronze i que representa la figura femenina, l'etern femení sempre és estimat per la cultura occidental i per moltes altres cultures, de fet el gaudi femeni és infinit com infinits són els escorços de les figures d'aquest autor, com tot autor que es precie.
ResponEliminaUna abraçada i disculpa que haja trigat en fer el meu comentari però en un principi no eixia l'article i el vaig deixar passar fins a hui que m'he decidit a provar-ho novament amb èxit.
Vicent
Gràcies, Vicent! Jo sí que m'he de disculpar ja que fa dies que estic una mica fora de circulació pel món blocaire, a caval entre feina i retirs estivals. L'estiu és una època difícil per a la meva activitat antiartística.
ResponEliminaDe tota mamnera, espero seguir-vos als meus blocs de referència, encara que no us pugui comentar.
Una abraçada des de la vall d'Alforja, terreta natal del gran Jassans!