24/5/10

ART CONTRA LES MÀSCARES DEL SISTEMA



Coincideixen actualment a Madrid dues exposicions d'art que miren de relleu, aparentment, les fractures i pradoxes del sistema capitalista. En la passada edició del suplement cultural Babelia, aquest dissabte a El País (Arte contra las màscaras de l'economia), es destacaven les declaracions dels comissaris mexicans d'una d'elles , Fetiches críticos. Residuos de la economía general (Centro de Arte 2 de Mayo).
"El fetiche crítico es, en nuestro marco de referencia, la operación de objetos que exploran la falsa racionalidad del mercado y los intercambios que establecen nuestra sociedad moderna", explica Cuauhtémoc Medina, un de los comissaris mexicans junt amb Mariana Botey i Helena Chávez McGregor. "En otro plano, si quieres, el concepto implica el rescate de una cierta rama de reflexión económica surrealista disidente, en contra de las suposiciones ilustradas de la hegemonía conceptual".

Una mica abstrús, potser? Anem a veure, doncs, en què es tradueix a la pràctica aquesta explicació conceptual. Karmelo Bermejo (Málaga, 1979) presenta la seva acció titulada 3.000 euros de dinero público utilizados en comprar libros de Bakunin para quemarlos en una plaza (2009). El resultat: una espectacular pira de llibres cremats per l'artista a la nit al centre de la capital d'Espanya. Confesso que se m'escapa l'efecte corrosiu d'aquesta acció artística.



En ocasions -en ocasions, repeteixo- coses complexes com un sistema -el dit sistema capitalista, o el sistema financer, o el creditici, etc-, necessiten explicacions senzilles. I l'art les pot aportar admirablement bé. Em ve al cap la famosa pel·lícula "Concursante", de Rodrigo Cortés (2007) on un veterà professor d'Economia (Chete Lera) li dóna unes explicacions simples del funcionament dels sistema bancari a un jove economista atrapat en la mecànica dels crèdits (Leonardo Sbaraglia).



Alguns crítics han opinat que es tracta d'una explicació simplista, simplona fins i tot. Crec que la història té la virtut de desentranyar les trampas i màscares que el sistema -el que ara diuen els mercats, com si fossin un impersonal ésser gairebéomnipresent- tendeix per ocultar la diàfana senzillesa del seu funcionament. Però d'aquestes màscares ja parlarem properament. Basti aquí apuntar que el sistema, en definitiva, necessita aquesta ocultació perquè funciona gràcies a la credibilitat d'ell mateix: que els seus agents confiïn en la capacitat de sostenir-se en una espiral de creixement insostenible. Credibilitat, com deia el primer ministre grec Yorgos Papandreu a l'edició d'ahir de El País també per justificar la dràstica cura d'austeritat que li proposa al seu poble.

La mateixa que ha aplicat Zapatero i que acaba repercutint en funcionaris i pensionistes que veuen les seves remuneracions retallades, els primers, o congelades, els segons. Els treballadors públics, a part dels tradicionals exercicis de protesta -manifestacions, vaga-, estan fent gala d'una imaginació que contradiu la seva fama de rancis buròcrates i expliquen de manera creativa com ha anat la realitat dels fets en un seguit de correus electrònics molt reveladors. Un d'ells, una adaptació d'una extraordinària fàbula sobre l'especulació econòmica que ha patit aquest país, és el que transcric:


DEUDAS y BURROS


Se solicitó a un prestigioso asesor financiero que explicara esta crisis de una forma sencilla, para que la gente de a pie entienda sus causas.

Este fue su relato:


Un señor se dirigió a una aldea donde nunca había estado antes y ofreció a sus habitantes 100 euros por cada burro que le vendieran.

Buena parte de la población le vendió sus animales.

Al día siguiente volvió y ofreció mejor precio, 150 por cada burrito, y otro tanto de la población vendió los suyos.

Y a continuación ofreció 300 euros y el resto de la gente vendió los últimos burros. Al ver que no había más animales, ofreció 500 euros por cada burrito, dando a entender que los compraría a la semana siguiente, y se marchó.


Al día siguiente mandó a su ayudante con los burros que compró a la misma aldea para que ofreciera los burros a 400 euros cada uno.

Ante la posible ganancia a la semana siguiente, todos los aldeanos compraron sus burros a 400 euros, y quien no tenía el dinero lo pidió prestado. De hecho, compraron todos los burros de la comarca.

Como era de esperar, este ayudante desapareció, igual que el señor, y nunca más aparecieron.

Resultado:

La aldea quedó llena de burros y endeudados.

Hasta aquí lo que contó el asesor. Veamos lo que pasó después:

Los que habían pedido prestado, al no vender los burros, no pudieron pagar el préstamo.

Quienes habían prestado dinero se quejaron al ayuntamiento diciendo que si no cobraban, se arruinarían ellos; entonces no podrían seguir prestando y se arruinaría todo el pueblo.

Para que los prestamistas no se arruinaran, el Alcalde, en vez de dar dinero a la gente del pueblo para pagar las deudas, se lo dio a los propios prestamistas. Pero estos, ya cobrada gran parte del dinero, sin embargo, no perdonaron las deudas a los del pueblo, que siguió igual de endeudado.

El Alcalde dilapidó el presupuesto del Ayuntamiento, el cual quedó también endeudado. Entonces pide dinero a otros ayuntamientos; pero estos le dicen que no pueden ayudarle porque, como está en la ruina, no podrán cobrar después lo que le presten.

El resultado: Los listos del principio, forrados. Los prestamistas, con sus ganancias resueltas y un montón de gente a la que seguirán cobrando lo que les prestaron más los intereses, incluso adueñándose de los ya devaluados burros con los que nunca llegarán a cubrir toda la deuda. Mucha gente arruinada y sin burro para toda la vida. El Ayuntamiento igualmente arruinado.

Resultado¿ final?:
para solucionar todo esto y salvar a todo el pueblo, el Ayuntamiento bajó el sueldo a sus funcionarios.

Així de simple. Sens dubte, les complicacions es munten sobre aquesta veritat senzilla. Però, com ja he dit abans, de les complicacions ja parlaré més endavant.

1 comentari:

  1. malauradament el conte dels rucs és real com la vida mateixa. I és que no només n'hi ha de quatre potes de rucs i d'espavilats també n'hi ha massa, o dels que se'l fan :(

    ResponElimina