Una nova diada internacional toca avui. Podríem fer un bloc diari de diades internacionals. Si l'altre dia era el Dia Mundial de la Poesia, avui toca el del teatre.
Els dies internacionals, si tenen alguna virtut, ha de ser la de cridar l'atenció sobre fets, esdeveniments, aspectes de la realitat que puguin estar al marge de l'atenció habitual, oblidats per així dir-ho.
No crec que sigui el cas de la poesia, tot i que la seva constància pot ser subterrània i això justifiqui que se'n vulgui posar de relleu la seva presència oculta.
El teatre és diferent. Més esdeveniment que tendència, és un art perpètuament en crisi. Potser ja en temps de Shakespeare es parlava de crisi del teatre. I, com aquells malalts que gaudeixen d'una mala salut de ferro, no acaba de morir-se.
Pel contrari, ha ressuscitat i resorgit de mil incendis,de mil morts anunciades. En el temps de crisi econòmica general, tal vegada , potser és més viu que mai. El teatre, pel seu valor de ser rigorosament viu i directe, pot resultar un dels espectacles més idonis per a temps de vaques primes. A condició, això sí, que es faci renunciant als fastos, a la grandesa i a la pompositat, despullant-se de tot allò que resulta innecessari, sumptuari i pretensiós. Un bon muntatge es pot fer amb molt pocs mitjans, recuperant la màgia de la fantasia i la capacitat d'il·lusió del qui el representa i del qui el presencia.
A Reus, el Teatre Bravium, una institució local de llarga singladura, amb una petita sala que està resultant un refugi per a molts artistes disposats a afrontar el contacte directe amb el públic, ha recuperat una companyia estable pròpia amb joves actors i actrius (Alexandra
Martín; Jordi Romero; Marta Bonet; Pep Anton Ayala; Carles Pitarch;
Raquel Martínez; Jordi Carré; Xavi Martín i Roberto Giménez) que, sota l'hàbil direcció de Carles Bigorra, han dut endavant amb gran entusiasme i gran encert el muntatge d'un text de José Luis Alonso de Santos, "L'última pirueta" -en la traducció de Núria Mayoral-. Mostra de teatre autoreferent, en aquest cas en relació a un teatre menor com el del circ, tremendament divertida, s'inscriu en aquesta tradició d'obres que apunten una reflexió sobre la vida a partir de la mirada sobre el teatre.
Una tradició que ja trobem a Hamlet, i que reprenen avui autors com Enrique Vila-Matas.
A la seva darrera novel·la, "Aire de Dylan", Vila-Matas introdueix el teatre i una de els seves referències, junt amb el cinema, és precisament l'obra shakespeariana. El barceloní va anotar al seu "Dietario voluble": El mundo es una ilusión, un escenario en el que todos tenemos frases
que decir y un papel que representar. Cierta clase de actores, al
reconocer que están en una obra, seguirán actuando a pesar de todo; otra
clase de actores, escandalizados de descubrir que están participando en
una mascarada, tratarán de irse del escenario y de la obra. Los
segundos se equivocan. Se equivocan porque fuera del teatro no hay nada,
ninguna vida alternativa a la que uno pueda incorporarse. El
espectáculo, al igual que el teatro kafkiano de Oklahoma, es, por así
decirlo, el único que hay en la cartelera. Y lo único que uno puede
hacer es seguir representando su papel, aunque tal vez con una nueva
conciencia, una conciencia cómica.
Crònica còmica d'éssers fracassats i sotmesos a la precarietat de les vides errants, "L'última pirueta " és en el fons un molt amarg reflex de la nostra societat actual, on els diners agafen literalment pel ganyot els pobres éssers humans que amb prou feines saben negociar amb els seus propis sentiments i que lluiten commovedorament per mantenir la seva dignitat. Naturalment, no ens ofereix cap sortida, almenys clara. No cal explicar el final -¿pot haver-hi final, quan es tracta de retallar un tros de vida?-, però es pot amb justícia assenyalar allò que, encara que molts cops s'ha comentat, potser qui millor ho va expressar és el gran dramaturg nord-americà Arthur Miller: No és tant la formulació d'una resposta per al teatre o l'obra, sinó més aviat la formulació més precisa del problema.
No estic gens pendent dels dies de... El teatre, com bé dius, és d'aquelles coses que sempre està en crisi, però sempre sobreviu i sobreviurà, perquè és un invent perfecte en la seva senzillesa, com el llibre o el pa amb tomàquet. De totes maneres seria bo que els poders públics s'ocupin de cuidar-lo com es mereix, i no facin servir l'excusa de la crisi per retallar també la cultura en general. Vila-matas m'agrada molt (i Dylan també), però últimament el tinc una mica descuidat. Pel que veig aquest títol sembla prou interessant, me l'apunto. Salutacions!
ResponEliminaCuriosament, Òscar, un dels gèneres que reviscola és el musical, que va lligat a costoses produccions i per tant entrades cares. Som una mica contradictoris. Els pdoers públics han abocat diners al teatre, de vegades sense mirar, i així ens ha anat (cas Palau). Mantenir les grans sales i els grans espectacles està molt bé, però aconseguir que els petits escenaris on, com bé diu,s es desenvolupi la senzillesa original del teatre, pot dependre d'alguna csoa tan senzilla també -i barata- com educar foemnatnt la creativitat des de la base.
EliminaAcí al meu país el teatre ja no té ni la meitat de subvenció que va tenir fa un any, i segueix endavant, potser hi vinguen més rics per lluir els vestits, o els "tratges" com diuen ací, però segueix fent-se teatre tot i què de vegades són companyies que s'ho paguen tot elles mateixes.
ResponEliminaFixa't que van fer "El temps i els Conway" i no va venir pràcticament ni la meitat d'aforament, tot i ser una obra magna, però el cert és que no hi va haver publicitat, fins ací arriben... I nogensmenys es mou.
Igual que la gent s'ha mogut a favor del valencià o del català de les illes, el teatre es mourà si la gent respon,i respondrà.
EliminaDoncs siguem l'actor que siguem que no manquin les guspires d'humor per tal que sigui tot més agradablement àgil, i les ganes d'aprendre que tampoc defallin perquè ens ajudin a ser més complerts.
ResponEliminaBona entrada, m'agrada!
Gràcies, Gemma. Que no manquin el teatre i l'humor!
EliminaM'agrada la cita que poses de la novel·la, sobretot el final, quan diu que ens hem de conformar amb el paper que ens toqui representar, però amb una nova consciència, més còmica. Ho trobo genial. Amb aquesta perspectiva ens queden grans drames per representar encara, perquè jo penso que les grans obres teatrals han de contenir aquesta consciència còmica sempre, siguin del gènere que siguin.
ResponEliminaSílvia, completament d'acord. la comicitat és una manera de no perdre de vista la nostra nimietat. Que és la nostra grandesa.
ResponEliminaEl teatre, com la poesia, no és la millor manera de guanyar-se la vida. "Ets poeta, moriràs sense una pesseta". Però la poesia la pots fer a estones perdudes, un actor s'hi ha de dedicar professionalmment, i, aleshores, si no cobra, malament. M'ha agradat molt l'entrada.
ResponEliminaMolt bona,la dita.
ResponEliminaEls teus comentaris sempre m'agraden :-), tot i que discrepo en part, perquè hi ha teatre amateur molt digne, com el cas que aquí destaco, o -en una disciplina molt diferent-, les dues corals molt destacades que he vist aquest cap de setmana. I d'altre teatre, que quasi ho és. Ho dic pel cas del que he vist aquest cap de setmana també -ha estat força intens, sí-, amb el Toni Albà. Tot i ser un professional, i enorme, la seva proposta a un petit teatre de ciutat petita quasi semblava amateur.
Una abraçada !
A mi, això de la subvenció de l'art per part del poder, em fa angúnia, ves. Qui té el cul llogat no seu quan vol (ja que estem de dites). Tots som personatges, alguns desgrac ... ai, privilegiats, en som conscients, d'altres, senzillament, representen.
ResponEliminaEl que passa és que en aquesta obra no hi ha assajos previs, o potser podem dir que tot és un gran assaig general....
ResponElimina