Aquest cap de setmana passat tancava portes l'exposició temporal al Museu Nacional d'Art de Catalunya sobre Marià Fortuny i Marsal i la seva obra mestra inacabada, "La batalla de Tetuan". Una setmana abans tancava l'exposició que sota la llegenda "Fortuny, el mite" li havia dedicat el Museu Salvador Vilaseca de la seva ciutat natal, Reus, des d'abril. Es coronen així els actes de l'Any Internacional Fortuny que commemoraven una efemèride certament peculiar (els 175 anys del seu naixement ).
Detall de La batalla de Tetuan. Un dels sector més acabats, on apareix la cara d'un oficial que ens observa, que ens recorda al pintor |
L'exposició del MNAC era una ocasió immillorable per admirar la gegantina obra que Fortuny no va poder acabar mai, amb un complet fons dels treballs preparatoris i un interessant documental sobre els vaivens que l'obra va tenir al llarg del passat segle. Es complementava amb una ocasió encara més excepcional, la cessió temporal per part del Museu del Prado de les diferents versions de la complementària obra "La batalla de Wad-ras", que cal interpretar com a treballs preparatoris d'un altre llenç monumental que mai va emprendre, però que donen una idea del mestratge absolut de Fortuny. Ambdues obres responien a l'encàrrec de la Diputació de Barcelona, que l'havia enviat a cobrir la campanya militar espanyola al Marroc de 1859-60, al costat del regiment de voluntaris catalans que la mateixa institució va sufragar i que va ser encapçalada pel també reusenc Joan Prim, que en tal ocasió obtindria una fama extraordinària. Fortuny, en canvi, va patir molt amb aquell encàrrec, i en resum no se'n va sortir, ja que no va poder completar cap dels dos grans quadres compromesos. Tanmateix, la influència del paisatge i color d'aquelles terres magribines exercirien sobre ell una influència molt notable i són segurament claus en la seva evolució com a pintor. Completen l'exposició les aportacions d'alguns materials aportats per la Fundació Dalí. El geni empordanès va estudiar fascinat concretament el quadre de Tetuan i va oferir una versió pictòrica i algunes interpretacions característiques que han contribuït no poc a perllongar la fama d'una obra que avui es considera una cimera de la pintura catalana del XIX.
Il contino, el popular "Condesito" a Reus |
L'exposició que li ha dedicat la ciutat natal, en canvi, permetia fer un recorregut ampli pels diversos Fortunys que van succeir-se en la seva curta vida. La seva formació es podia seguir pas a pas, des dels esbossos i dibuixos fets en els anys d'estudi a l'acadèmia del pintor Domingo Soberano (una acadèmia que va fornir altres talent reusencs enormes com Josep Tapiró, de qui ara justament es commemorarà el centenari de la mort), a les obres ja executades a l'acadèmia barcelonina de la Llotja, sota la direcció de Claudio Lorenzale, o les fetes a la romana Acadèmia Giggi on s'adverteix ja un salt qualitatiu enorme del seu art, període que culmina amb "Il contino", l'aquarel·la que reproduïda en estàtua és un dels emblemes de la capital del Baix Camp. L'exposició entrava després en els anys de fama universal de Fortuny, el pintor d'èxit que cotitza alt en el mercat de l'art europeu i en nous mercats com el nord-americà, a través de la seva relació comercial amb el poderós marxant parisenc Goupil. Emblemàtic, per descomptat, d'aquest període, "La vicaria", un quadre que tot reusenc coneix de memòria ja que qui més qui menys en guarda una reproducció, o "El col·leccionista d'estampes" i l'escandalosa "Odalisca". Assistim així a un vessant ja modern, un pintor que viu -i bé- de la venda en un mercat dominat per hàbils comerciants i dirigit a nous o vells rics que veuen en l'art una mostra més de l'esplendor social que manifesten.
Detall de La vicaria |
La odalisca |
El venedor de tapissos |
Retrat de nen a portici |
Encarnació, doncs, de la paradoxa de l'artista que ha de menester l'èxit per subsistir i que té en l'èxit el principal obstacle per progressar en el seu art, Marià Fortuny ens apareix justament avui com un mite que ens explica profundament la realitat dels nostres temps, aquests temps que ell ja va anunciar, amb aquesta capacitat gairebé visionària que només tenen els genis d'anticipar els canvis que després tota la resta viurem com a naturals.
Nu a platja de Portici (probablement el fill del pintor, el després també famós artista Mariano Fortuny i Madrazo) |
"la paradoxa de l'artista que ha de menester l'èxit per subsistir i que té en l'èxit el principal obstacle per progressar en el seu art", l'èxit sol ser una feina, que tant ajuda com entorpeix per fer d'artista. Ofici i vocació, en definitiva, contrast típic del segle XX i XXI.
ResponEliminaNo el coneixia gaire, aquest autor, molt bona entrada.
He admirat els quadres que has exposat al post amb delit i no sabia que Reus era un bressol de tants homes importants o que van forjar la Història.
ResponEliminaEn els artistes que moren prompte és on naix el veritable art, nosaltres els que ja tenim una vida una mica llarga, uns més que uns altres, no es dóna eixa llum o enlluernament que dóna una mort sobtada o una vida amarga o curta, ha passat innumerables vegades a la Història i potser és el preu que una vida exitosa ha de pagar, jo me'n recorde ara quan en Blade Runner Batty li diu al seu creador que perquè ha de morir i aquest li contesta que les estrelles que brillen massa moren prompte.
I sobre la paradoxa entre viure de l'èxit i morir d'ell jo em quede com tu en ser un artista dilettante, amateur, etc. digues-li com vulgues, jo sé que vam tenir, no me'n recorde bé una discusió tu i jo sobre les paraules, i tu em deies que amateur venia d'amant, d'amor, i és cert, qui no li posa amor al que fa i ho fa simplement per traure uns calés dificilment pot sobreeixir.
Enfí et deixe Eduard, espere que et passes prompte pel meu bloc, una abraçada russafenca.
Vicent