Escena d'"Els morts" de John Huston |
Joyce va escriure i donar a editar el conjunt de relats al poc de sortir del seu Dublín natal, entre 1904 i 1905, però el llibre no es publicaria fins a 1914, o sigui que ara fa justament cent anys. Però és també protagonista d'un cas molt singular de celebració d'aquesta mena, gràcies al seu llibre posterior, i sens dubte la seva obra mestra, la monumental novel·la "Ulisses". Com és prou sabut, el que es descriu en el llibre transcorre en un sol dia, que té data certa a la ficció, el 16 de juny de 1904. Això ha donat peu al fet que actualment se celebrin en la mateixa data , tant a Dublín com a moltes parts del món, nombrosos actes tant per evocar la vida i obra de l'autor, com per seguir una mena de quasi-religiosa recreació de l'itinerari del personatge principal de l'obra, el que dibuixa aquesta odissea moderna, de tan modesta i quotidiana mena, que és el decurs d'una jornada en la vida d'un personatge sense un relleu extraordinari com Leopold Bloom. Una jornada que els dublinesos han vingut a denominar Bloomsday.
Reusdigital.cat |
The Cock Tavern a Church Hill |
L'obra de Joyce, certament intricada a l'"Ulisses", i encara en major grau en la seva darrera novel·la,"Finnegan's Wake", està imbricada de manera molt intensa amb la seva vida. Jo diria que amb la mateixa intensitat abrasiva que respira la novel·la. No entraré ara en l'etern debat sobre la impersonalitat de l'autoria. Si em resulta evident que en tot escriptor l'experiència autobiogràfica explica la seva obra, i alhora és insuficient per explicar-ne la seva formulació concreta, Joyce és un cas on el seu propi material biogràfic batega constantment en el que va escriure. Com ha assenyalat John Gross, molt pocs escriptors van explotar tan minuciosament el material ínfim i aparentment poc prometedor de les seves experiències. Per posar un exemple: és sabut que la mateixa data avui tan cèlebre del 16 de juny de 1904, és la data en què va mantenir la seva primera cita amb la que seria la seva dona tota la vida, Nora Barnacle.
L'"Ulisses" és en part una continuació de la més clarament autobiogràfica obra de joventut "Retrat de l'artista adolescent", i en part continua la seva autoexploració a "Finnegan's Wake", on el material íntim ja queda profundament adherit al material exògen del vastíssim espectre de les inquietuds culturals de Joyce. Entre aquest monumental referent, la mitologia del món gaèlic i la iconografia catòlica es donen la mà amb elements històrics, polítics i costumistes del món irlandès. És això el que potser permet desbrossar la passió religiosa en un autor tan conscientment profà com ell.
Irlanda és, en definitiva, el gran tema joycià. La Irlanda de múltiples cares i d'històries tan diverses, és l'univers de tota la seva obra i és el món que va descriure amb la mateixa minuciositat amb què va autoanalitzar-se (psicoanalobrir-se, en un dels neologismes que ell mateix va encunyar), malgrat haver-la deixat amb vint-i-dos anys per a penes tornar mai més. Pot veure's com una paradoxa, però a la fi és força habitual que sigui la distància, la perspectiva del temps i l'espai, la que extregui de la ment d'un creador allò que té de més substancial i arrelat, allò que dóna el seu real sentit al terme pàtria. Aquest material tan primari és tractat, certament, amb un aparell lingüístic luxós i el distanciament de la profunda ironia joyciana que el situa ja en el giravolt exacte de la novel·la moderna, el tomb sobre la tradició que va fer que T.S. Eliot es referís a Joyce com l'home que havia matat el segle dinou. Crec que aquests aspectes has fet retraure's generacions senceres de lectors del que veuen com un objecte impenetrablement intel·lectual.
Joaquim Mallafrè es va esforçar, dilluns passat, per fer veure que, amb tots els referents que poden escapar-se a un lector mitjà, aquest podrà gaudir de la lectura de l'"Ulisses" plenament, amb un goig que poques obres literàries poden oferir. Si sou dels que mai us heu atrevit a entrar en ell, comenceu per espigolar, si us plau, per les pàgines d'aquest llibre prodigiós. Poques ocasions similars tindreu d'endinsar-vos en una odissea tan fresca, profunda i humanament tragicòmica com aquesta.
Si Joyce matà el segle XIX ens calen filòsofs o escriptors que maten el XX, sí, el XX va suposar l'aparició de l'inconscient, gràcies a Joyce, però també a Freud i la pscoanàlisi, sabem ja, tot i que alguns ho desconeixen, que ja no som amos del nostre Jo, que hi ha forces molt poderoses que circulen junt a nosaltres fent-nos la guitza i la traveta, a banda d'afavorir-nos de tant en tant, cal que isca un Joyce que trenque amb el fatalisme del segle XX i ens entre de ple en el XXI amb la joia i si no la joia amb la felicitat de saber que tot està per fer i gairebé tot és possible.
ResponEliminaJoyce es negà a fer servir el gael·lic, ja, pensava, no formava part d'Irlanda, però sí del seu insconscient com ho corroboren les seues novel·les, va fer un nus entre la seua dona, la seua filla, malalta d'esquizofrènia, era telèpata i clarivident segons certs psicoanalistes, l'alcohol i la seua Irlanda, ja no la dels seus ancestres si no l'anglesa, com ara seria un Manuel Vicent en el nostre cas.
Una llàstima la pèrdua del gael·lic, en part molt de nosaltres cau amb aquesta llengua i potser també un Joyce que ens faça passar per la transició cap a la Història de la perfecció que va suposar el segle XX.
Una abraçada
Vicent
Joyce va ser molt conscient, crec, de les seves contradiccions internes. Irlandès i dublinès fins a la medul·la, però exiliat permanent, va mantenir la mateixa relació ambigua amb el gaèlic. En tot cas, pensés el que pensés en el fons, va ser fidel a la seva aguda visió i va retratar la realitat com la va veure, i la situació de la llengua no va ser cap excepció.
EliminaJoyce inaugura, probablement, aquest modernisme que passa la tradició pel sedà de la ironia i l'humor. Potser el joyce que demanes al segle XXI ha de recuperar, en part si més no, la innocència que el dublinès va liquidar.
Efectivament, només amb innocència podrem estimar i viure, doncs una certa innocència o enfosquiment de la consciència és sempre necessari per la vida.
EliminaUna abraçada ben forta des de València
Vicent
Jo sóc dels qui mai ens hem atrevit a llegir aquest llibre, i crec que encara no m'atrevesc... ja veurem.
ResponEliminaUna aproximació casual i sense autoimposicions potser et servirà per intentar-ho. Et prometo que val la pena. si hi ha cap pena.
EliminaJo tampoc m'hi he atrevit mai. La propera vegada me'l miraré amb uns altres ulls... i a veure què passa.
ResponEliminaM'ha agradat això que diu el Vicent d'un escriptor que liquidi el segle XX i la psicoanàlisi (segur que ha dit això?) i la idea que no som amos del nostre jo. Que entrem en el segle XXI amb la joia que gairebé tot és possible, on s'ha de votar?? Perquè un ciri a la catedral ja no cola.... Un plaer tornar-te a llegir, ets un home savi.
Ara estic força desconnectada, de la filosofia, però quan estudiava, hi havia aquest corrent de "retour à Kant" que precisament defensava que sí som amos de nosaltres mateixos, com a éssers bàsicament racionals (encara que també atravessats per la irracionalitat) que som.... bona revetlla!
ResponElimina